Dlaczego w 2016 roku podrożało OC

Rok 2016, to rok podwyżek dla kierowców, jeśli chodzi o składkę za obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności OC (więcej tutaj: OC pojazdu). W wyniku podwyżek kierowcy zadają sobie jedno zasadnicze pytanie: co się stało i dlaczego składka aż tak zdrożała?

Powodów jest kilka.

OPŁACALNOŚĆ

Po pierwsze od lat firmy ubezpieczeniowe w zakresie polis obowiązkowych walczyły o Klienta głównie ceną. Podstawowy zakres ubezpieczenia jest bowiem regulowany ustawowo. Doprowadziło to do sytuacji, gdzie polisy OC stały się dla zakładów ubezpieczeń nierentowne, wysokość wypłacanych odszkodowań przewyższała sumę zebranych od Klientów składek. Z punktu widzenia firm ubezpieczeniowych można oczywiście nastawiać się na to, że niższa cena za OC przyciągnie kierowców do firmy ubezpieczeniowej, a ta sprzeda im dodatkowo AC, assistance, czy też ubezpieczenie domu/ mieszkania– na tej samej zasadzie stacje benzynowe dosprzedają do paczki papierosów zapalniczkę, do tankowania kawę, a do myjni hot-doga. Na dłuższą metę jednak, firmy ubezpieczeniowe nie są instytucjami charytatywnymi, a „portmonetka” musi się zgadzać. W 2014 roku straty z tytułu polis OC pojazdów mechanicznych kosztowały firmy ubezpieczeniowe prawie miliard złotych. To 1/4 rocznego budżetu miasta w  Poznaniu!

ZAKRES/ WYTYCZNE KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO

Jako kierowcy z jednej strony oczekujemy jak najniższej składki, a z drugiej strony jak najwyższych odszkodowań, czy zakresu odpowiedzialności ze strony firm ubezpieczeniowych. Samochody zastępcze na czas naprawy finansowanej z OC sprawcy, czy odszkodowanie za utratę wartości handlowej pojazdu niestety kosztują.

Ponadto Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wydała ubezpieczycielom wytyczne, z których wynika m. in. obowiązkowa pomoc przy sprzedaży wraku pojazdu po szkodach całkowitych (tzw. „kasacja”). Wytyczne wprowadzają również standardy dotyczące szkód całkowitych („kasacja” właśnie) oraz częściowych (naprawa pojazdu). Niezmiernie istotne w tym ostatnim przypadku są kryteria wyceny i możliwe do wyboru przez Klienta warianty: serwisowy (wypłata o równowartości ceny nowych części użytych do naprawy blacharskiej) i kosztorysowy (zakładający zużycie elementów karoserii, i nie tylko, ze względu na wiek pojazdu). Zakaz amortyzacji , to jeden z ważniejszych powodów wprowadzonych podwyżek.

PODATEK BANKOWY/ PODATEK RELIGI/ SZPITALNE ODDZIAŁY RATUNKOWE

Na początku 2016 roku wszedł w życie podatek bankowy. W jego wyniku firmy ubezpieczeniowe muszą z tego powodu zapłacić podatek od posiadanych aktywów o wartości powyżej 2 miliardów złotych. Firmy ubezpieczeniowe mają bardzo szeroką ofertę, między innymi oferują Klientom rozwiązania inwestycyjne. I niezależnie od tego, że same polisy OC pojazdów są dla firm ubezpieczeniowych nieopłacalne, kierowcy zapłacą za to, że inni w tej samej firmie inwestują, czy odkładają pieniądze na emeryturę, budując kapitał, którym firma ubezpieczeniowa zarządza w ich imieniu. A kapitał ten w poszczególnych firmach rzadko kiedy nie przekracza ustawowych 2 miliardów złotych.

Podatek Religi sprawił z kolei, że kierowcy dokładają się ze swoich składek ubezpieczeniowych do leczenia ofiar poszkodowanych w wypadkach.

Co do likwidacji szkód, czy sporządzonych przez ubezpieczalnie wycen poniesionych przez Klientów strat można mieć na pewno wiele wątpliwości. Ale każdy medal ma dwie strony, bo jeszcze nikt tanio nic dobrze dla nikogo nie zrobił.

Drożej prawdopodobnie będzie, ale z pomocą dobrego doradcy ubezpieczeniowego, można skalę podwyżek, choć trochę zniwelować, tak by nasz portfel zbyt boleśnie nie ucierpiał.

Related posts