Kupuję Sprzedaję samochód

ZWROT SKŁADKI PRZY SPRZEDAŻY AUTA

Odzyskanie opłaconej składki ubezpieczeniowej po sprzedaży samochodu zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli kupującego. Zgodnie z prawem bowiem, na nowego właściciela przechodzą zarówno prawa jak i obowiązki związane z polisą obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, czyli OC. Nowy właściciel może przejąć Twoją polisę, lub wypowiedzieć ją i zawrzeć nowe ubezpieczenie. Sprzedaż auta należy zgłosić firmie ubezpieczeniowej w czasie 14 dni od zawarcia transakcji kupna- sprzedaży, niezależnie od tego, czy kupujący przejmie dotychczasową polisę, czy też ją wypowie. Po zgłoszeniu zbycia/nabycia pojazdu Twojej firmie ubezpieczeniowej nowy właściciel musi liczyć się z ponownym przeliczeniem składki- należy jednak pamiętać, że przeliczenie nie jest zasadą, a zależy głównie od historii szkodowości nabywcy. W praktyce rzadko firmy ubezpieczeniowe przeliczają koszt polisy na korzyść nowego właściciela pojazdu, ale z drugiej strony, by przeliczyć ją na jego niekorzyść muszą mieć ku temu wyraźne powody, np. 3 szkody z jego winy o ostatnim czasie. Pamiętaj, że możesz dogadać się z nabywcą, że wypowie on umowę OC po nabyciu pojazdu- jest to korzystne dla niego szczególnie wtedy, gdy posiada większe zniżki ubezpieczeniowe niż Ty i składka za polisę OC będzie dla niego bardziej korzystna, jeśli zawrze ją od nowa na własne nazwisko.

pdf-icon

FORMULARZ WYPOWIEDZENIA UMOWY OC POSIADACZA POJAZDU DO POBRANIA I WYDRUKU

 

pdf-icon

WZÓR UMOWY KUPNA-SPRZEDAŻY DO POBRANIA I WYDRUKU

 

 
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE SAMOCHODU?

Kupno używanego pojazdu zawsze wiąże się z ryzykiem, szczególnie w polskich warunkach, gdzie większość samochodów na rynku wtórnym to auta sprowadzone zza granicy, a z większości ogłoszeń dowiedzieć możemy się, że „Niemiec płakał jak sprzedawał”, prawie każdy egzemplarz serwisowany był w ASO, rocznie pokonywał 5.000 kilometrów i to głównie do kościoła.

PRZEBIEG/ HISTORIA POJAZDU

Zbyt duży- źle. Tak naprawdę sami kupujący sprowokowali sprzedawców do oszustw, bo nie ma na tej planecie 15- letniego vw passata z przebiegiem 100.000 kilometrów. A nawet jeśli na takiego trafimy i taki przebieg będzie prawdziwy, to też nie do końca dobrze. Auto będzie teoretycznie w doskonałym stanie, ale należy wtedy mieć świadomość, że takie auto prawdopodobnie poruszało się na bardzo krótkich dystansach, a to oznacza, że silnik przez większość czasu pracował na zimno, zatem bez odpowiedniego smarowania, co z pewnością wywarło negatywy wpływ na jego stan techniczny. Zamiast patrzeć na stan licznika, lepiej skupić się na stanie danego egzemplarza.

Jeśli chodzi o weryfikację przebiegu pojazdu, znacznie lepsza sytuacja jest z autami krajowymi. Szczególnie, że w końcu udało wypracować się system pozwalający na wpisywanie przebiegu podczas corocznych przeglądów technicznych.

Historię pojazdu, po wprowadzeniu podstawowych danych z dowodu rejestracyjnego uzyskać można na stronie internetowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK): https://historiapojazdu.gov.pl/

LAKIER

Ważna jest przede wszystkim jego grubość. Fabryczna mieścić powinna się w zakresie 80-160 mikrometrów. Grubsza pokrywa lakiernicza na poszczególnych elementach nie dyskwalifikuje jednak pojazdu- wystąpić mogła przecież tylko mała szkoda parkingowa, która tak naprawdę nie wpływa na wartość auta, czy jego stan techniczny. Na pierwszy rzut oka możemy z kolei zauważyć, czy poszczególne elementy, nie różnią się pomiędzy sobą odcieniem lakieru- powinien to być sygnał ostrzegawczy.

 ZAGRANICZNY/ KRAJOWY

Auto sprowadzone, to zawsze obawa o jego przeszłość. Auto krajowe z kolei może okazać się samochodem flotowym (większość nowych pojazdów w Polsce nabywają firmy), a należy mieć świadomość, że przedstawiciele handlowi, czy kadra kierownicza w dużych korporacjach nie pokonują rocznie małych dystansów, w dodatku rzadko dbają o auto służbowe z równie dużą pieczołowitością, jak o własne. Plusem są na pewno dokonywane regularnie przeglądy w ASO.

SZYBY

Na szybach auta oznaczony jest ich rok produkcji. Powinien się on zgadzać z rocznikiem auta, którego zakup nas interesuje. Może się zdarzyć, że auta szczególnie z pierwszej połowy roku, posiadają szyby wyprodukowane w roku poprzednim. Naszą czujność powinny wzbudzić głównie szyby młodsze niż samo auto. Może to być oczywiście spowodowane innymi względami, jak np. kradzież radia.

SILNIK

Umyty silnik może i ładnie wygląda, ale może być sygnałem, iż ktoś stara się ukryć przed nami wycieki oleju, czy innych płynów eksploatacyjnych.

WNĘTRZE

Stopień zużycia wnętrza pojazdu często świadczy o jego prawdziwym przebiegu. O historii auta świadczyć może zużycie fotela kierowcy, jeśli na miejscu kierowcy tapicerka jest poprzecierana, a samo siedzisko mało sprężyste, raczej nie ma co zakładać, że auto przejechało poniżej 100.000 kilometrów.”Wyświecona” gałka dźwigni zmiany biegów oraz zniszczona kierownica, to kolejny sygnał, który powinien wzbudzić naszą czujność. Trzeba jednak pamiętać, że wnętrza poszczególnych modeli starzeją się w wyniku eksploatacji w różnym stopniu, dlatego najlepiej porównywać do siebie różne egzemplarze, ale tego samego modelu. Jeśli widać, że kierownica niedawno została obszyta skórą, sprzedający może chcieć ukryć przed nami jej prawdziwy stan zużycia.

Related posts

Leave a Comment